کانون وکلای دادگستری استان یزد

0

۱۴۰۲/۰۹/۲۰

بیانیه کانون وکلای دادگستری استان یزد

هوالوکیل

تو کز محنت دیگران بی غمی
نشاید که نامت نهند آدمی

مفهوم تثبیت شده در اذهان عموم جامعه نسبت به وا ژه حقوق بشر غالبا برداشتی است متکی به این فهم که حقوق بشر حاصل اشتراکات و تعاملات جوامع متمدن امروزی با یکدیگر بوده است حال آنکه نگارش و گسترش مفهوم حقوق بشر خود زاییده نتایج حاصل از تضادها و افتراق نظرات ومنافع انسانها می باشد ، که منجر به فجایع و جنایات بشری از قبیل  نسل کشی ، قتل عام میلیونها انسان در جنگ ، استثمار کشورها و مردمان آن ( به مانند آنچه این روزها درغزه و بر مردم فلسطین در حال وقوع است وسوء استفاده ایالات متحده آمریکا  به عنوان یکی از مدعیان حقوق بشر در دنیا ازحق وتو با وتو نمودن قطعنامه برقراری آتش بس درنوار غزه به رغم کسب 13 رای موافق در شورای امنیت) می باشد وبر آمدن نظام سرکوبگر ازین دست پدیده هاست لذا بایسته است به این نکته توجه داشت که اصلی ترین کارکرد حقوق بشر حفظ کرامت ، امنیت وآزادی انسان ها در عرصه تضادها و اختلاف نظرها وتقابل دیدگاهها است ، حال طرفین این تضاد ، ملت ها باشند یا اختلاف وتضاد میان مردم و دولت پدیدار گردد، در این نقطه است که مفهوم حقوق بشر و پایبندی به آن می تواند حاکمیت متکی به حکمت و خردمندی را تقویت نماید . وکلاء و کارآموزان وکالت به عنوان وابستگان تنها نهاد مستقل وکالت در کشور همواره مروج و مشوق این رویکرد حکیمانه و خردمندانه است.
استقلال کانون های وکلای دادگستری در قریب 70 سال گذشته و شرافت بی بدیل وکلای پرورش یافته در این نهادهمواره حافظ و نگاهبان حقوق شهروندان ایرانی وغیر ایرانی در برهه های پرفراز ونشیب تاریخ سیاسی مدرن ایران بوده است و وکلای پارسای ایرانی به پشتوانه این امر به کنشگری موثر و بیطرفانه و به دور از اغراض سیاسی و عقیدتی در امور حقوق بشر مرتبط با ماهیت وظایف و توانایی های خود پرداخته اند . از این رو در این مقطع حساس ، بزرگترین کنشگری در جهت تقویت حقوق بشر در ایران عزیز ، حفظ و حراست از این استقلال به هر وسیله ای است.
دهم دسامبر مصادف با 19 آذر ماه سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد است . این سند در راستای تحقق حقوق ذاتی انسان ها و گرامیداشت شان و کرامت انسانی می باشد.
در راستای تحقق هرچه بیشتر حقوق بشر ، تساوی افراد دربرابر قانون ، حق بر دادخواهی ، اصل برائت ، حق بر دادرسی عادلانه ازجمله حقوقی هستند که در راستای اهداف ووظایف وکلای مدافع و کانون های وکلای دادگستری قرار دارند و بی شک استقلال نهاد وکالت و تلاش های کانون  های وکلاء در آموزش حقوق بشر به مردم و همچنین پیگیری حقوق عمومی و دفاع از آزادی مشروع توسط وکلاء و کارآموزان وکالت نقش مهمی در توسعه حقوق بشر خواهد داشت با امید به زیست در حال رفق و مدارا برای تمام ساکنین زمین و تحقق حد اکثر کنشگری وکلاء ، تشویق مدافعان وتعلیم ناقضان حقوق بشر به فضل الهی.

رئیس کانون وکلای دادگسـتری استان یزد
دکتر محمـد حسـین جعفری

روابط عمومی و امور بین‌الملل

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *