کانون وکلای دادگستری استان یزد

0

۱۴۰۲/۱۲/۰۹

برگزاری مراسم سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری

برگزاری مراسم سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری در یزد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل کانون وکلای دادگستری استان یزد، به مناسبت هفتم اسفند ماه سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و برای گرامیداشت روز وکیل مدافع مراسمی در یزد در حال برگزار شد.
در این مراسم دکتر جعفری، رئیس کانون وکلای دادگستری یزد، دهقانی ، نایب رئیس کانون، اقبال مدیر کل ثبت اسناد و املاک ، حداد زاده دادستان یزد، جمعی از وکلا و کارآموزان حضور داشتند.
دکتر مصدق با توجه به لایحه مصوب مجلس شورای ملی دربارهٔ «اختیارات فوق‌العاده‌ای» در هفتم اسفندماه ۱۳۳۱، لایحهٔ قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری را در ۲۳ ماده تصویب کرد.
بر اساس این لایحه قانونی، هیئت مدیرهٔ دوازده نفری کانون وکلا در مرکز و هیئت‌های مدیرهٔ پنج نفرهٔ استانی با رأی اعضای کانون و بدون مداخلهٔ وزارت دادگستری انتخاب شده و تمشیت امور وکلا و موضوعاتی مانند رسیدگی به تخلفات و تعقیب انتظامی وکلا را بر عهده داشتند. بر بنیاد این لایحه، تعلیق وکلا تنها در صلاحیت دادگاه انتظامی وکلا که در خود کانون برپا شده بود منحصر گردید.
این لایحه در ۱۳ اسفند ماه ۱۳۳۱ از سوی دولت ملی مصدق به دادگاه‌ها بخشنامه شد. لایحهٔ یادشده بار دیگر در مجلس هجدهم با برخی تغییرات مطرح و در سال ۱۳۳۳ به دست کمیسیونهای مشترک مجلسین در ۲۶ ماده تصویب شده‌است.
کانون وکلای دادگستری کهن نهاد مدنی ایران است که به موجب لایحهٔ قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری در سال ۱۳۳۱ به عنوان نهادی با شخصیت حقوقی و مستقل وجود آمد، هرچند پیش از آن هم از سال ۱۲۹۷ با عنوان «هیئت وکلای عدلیه» موجودیت داشت. کانون وکلای دادگستری ایران در سال ۱۳۲۹ نیز به عضویت کانون وکلای بین‌المللی (IBA) درآمده است.
استقلال وکیل و نهاد وکالت نهایتا با حقوق ملت عجین میگردد تا در راستای تضمین حقوق شهروندی و دادرسی عادلانه به جامعه خدمت نماید.کانون وکلای دادگستری موسسه خصوصی مامور به خدمات عمومی است که افراد نیازمندبه دریافت خدمات حقوقی را از طریق اداره معاضدت قضایی کانون وکلای دادگستری حمایت مینماید.اداره معاضدت قضایی همواره و بدون وقفه خدمات خود را در قالب انجام وکالت تسخیری ، وکالت معاضدتی و ارایه مشاوره های حقوقی ارایه مینماید تا سهم مسئولیت اجتماعی خویش در این حوزه را ادا نماید.

روابط عمومی و امور بین‌الملل

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *